17 Ocak 2011 Pazartesi

İnternet Üzerinden Yapılan Satışlarda Ne Kadar Güven Altındayız

TİCARETİ KOLAYLAŞTIRANLAR MI, ZORLAŞTIRANLAR MI, ZORA KOŞANLAR MI...?

BİLİNÇLİ ALIŞVERİŞİN YAPILMASINDA GÜVENİLEN VE GÜVEN DUYULMAYAN FİRMALAR

Bilindiği üzere yüz yüze yapılan alışverişlerinizde karşınızdaki satıcıyı yahut da hizmet sağlayıcıyı irdeleme, izleme ve değerlendirme şansınız oldukça yüksektir.

“TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezi Şikayet Merkezlerine,

İl ve ilçelerde görev yapmakta olan ve her birisinde “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezi ve Şubelerinin Temsilcilerinin bulunduğu, “Tüketici Hakem Heyetleri” ne gelen şikayetlerin çoğunluğu arasında ise,

İnternette yapılan alışveriş mağdurları ile Kapıdan Alışveriş yapan mağdurlar öncelikli ve birincil sıralarda yer almaktadırlar.

ABD gibi ülkelerde, internet satışları ile kapıdan pazarlamaya ilişkin ticarette, alışveriş yönünden tüketicilerin fazlasıyla korunduğundan söz edebilirken, ne yazık ki ülkemizdeki tüketicilerimiz için aynı şansa sahip olduklarını söyleyemiyoruz.

Kayıtlarımıza baktığımızda, ülkenin ciddi ve reklamlarıyla tüketici belleğinde en çok yer eden firmalarının birçok hususlarda tüketicileri mağdur ettiklerine dair şikayetleri görebiliyor isek,

Bunun nedenlerinin en başta olanlarını irdelemekte yarar görmekteyiz.

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde, tüketici mağduriyetlerine sebep olan etmenlerin en belirgin olanlarını şöyle sıralamak olanaklıdır;


Firmanın kurumsal yapısındaki noksanlıklar,

Firmanın kurumsal yapısının, Tüketici Yasası ve Yönetmeliklerine karşı eğilimsiz olması,

Firma personelinin yetersiz bilgi donanımı ve beceri seviyesinin düşüklüğü,

Firmada öncelikle tüketici haklıdır anlamına gelecek olan, “Tüketici Memnuniyeti” odaklı bir satış yöntemlerinin yeterince geliştirilmiş olmaması,

Firmaların her ne kadar satışlarında profesyonel görünüm sergilemiş olmalarına rağmen, Tüketici Hakem Heyetlerinin ve Tüketici Mahkemelerinin Kararlarını takip etmedikleri, benzer örnek eylemlerden firmalarında kayıt tutmamakta olmamaları,

Firmaların, haksız fiileri karşısında tüketicinin yeterince haklarını arama bilgisini taşıyacağından emin olmayışları daha doğru anlatımla ihtimal ötesi görmeleri,

Firmanın reklam ve satış potansiyeli ile yarattığı özgüven ile, sanki müşterinin yanında, tüketici haklarına kesin destek sağlayan firma izlenimi sağlamış olduğu sanısı, gibi etmenler, öncelikle tüketici mağduriyetine ve memnuniyetsizliğine neden olanlar arasında ön sıralarda yer alan unsurlardır.

Bunlarla beraber kimi firmalar ise sloganlarında, ülkenin önemli isme sahip bankalarıyla, KOBi veya Kredi kuruluşları, Kalkınma bankası, Patent Enstitüsü gibi kurumlarla işbirliği içerisinde bulunduklarını reklamlarında ve görsellerinde, site yayınlarında ön plana çekerek, bilinç altında tüketicileri etkileyerek belki de sahtecilikle tüketici özgüveni sağlayabilmektedirler.

Bilindiği üzere, tüketicilere yasa ile sağlanmış haklarda sonradan kısıtlama veya engelleme yapılamayacağı kesindir.

Bu hususlarda, gerek Tüketici Hakem Heyetlerinde ve gerekse de, Tüketici Mahkemelerinde, emsal ve benzer kararlı uygulamalar esastan örneklenerek ele alınmakta ve yargılamalarda bu nedenlerle tüketicilerin sonradan aleyhte tezahürle haklarına kısta neden olan firmalar cezalandırılmaktadırlar.

Bilinmelidir ki; internet her zaman ticaretin kolaylaştırıldığı ve güven sunulduğu bir alışveriş pazarı değildir.

Sonuçla da bilinmelidir ki, firmalar salt ticaret ve kazanç için, karşılarında tüketiciler ise onların gözünde yolunmak için var olmamalıdır.

Yazımızın devamında, “İnternette “Ticareti Kolaylaştırma Merkezi”, “İnternette Kolay Ticaretin Merkezi” ve Türk gibi ibareleri belleklerinizde imaj olarak kullanan firmaları,

Yanı sıra, Bakanlar Kurulu Kararı ile izne tabi olmasına rağmen bunu küçük kaçamaklarla delen, “TÜRK” yerine TURK” adlandırmasını unvanlarında kullanımda bulunan firmaları,

Bu firmalarla ilgili yaşanan tüketici sorunlarını, edinilmiş hakların gaspında bulunan firmaları ve tüketicilerin yasal haklarına vurdukları darbeleri örnekleriyle aktararak sizleri bilgilendirmeye devam edeceğiz.

Bakalım gerçekten Ticareti Kolaylaştırıyorlar mı(?), yoksa Tüketicilerimizin Haklarını gasp mı ediyorlar(?), sizlerde fark edeceksiniz…


Kaynaklar: http://turkiyenintuketicihatti.blogspot.com/
http://www.tuketiciyikoruma.org

…..

..

Semra Şahin
TÜKETİCİ KÖŞESİNDE
“SEMRA ABLANIZ”

E-BİLGİ İÇİN: bizebilgi@hotmail.com



ÖNEMLİ DİPNOT BİLGİSİ:
Tüketici Köşesinde, “Semra Ablanız” Milliyet Blog sayfalarımdaki yazı ve resimlerimi,
İsmim, Soy İsmim ve yazının Kaynak linkinin gösterilmesi suretiyle alabilirsiniz.
Yazılarımın tüm telif hakları, “TÜKORDER” Tüketiciyi Koruma ve Bilinçlendirme Derneği Genel Merkezi’ne aittir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.